lördag 15 maj 2010

Böff!

För mig är matlagning som att vara förälskad - samma typ av blindhet, samma typ av besatthet, samma typ av lidelse. Häromdagen balanserade jag en två månaders bebis på ena armen och en spattig tvååring på den andra medan deras mamma, min syster, åt lättsaltade naturchips i soffan framför Top Model. Eftersom det fallit på mig att laga maten till hennes födelsedagsmiddag frågade jag henne vad hon ville äta. Efter en liten stunds tuggande och tänkande svarade hon:
"En köttgryta skulle vara gott".

Eftersom våren står prunkande därutanför tänkte jag ursprungligen att en fräsch cassoulet skulle sitta fint, men syrran ville ha nötkött. Så det blev den väldigt höstiga boeuf bourguignon istället.

Denna konversation utspelade sig i onsdags. Idag är det lördag. Denna boeuf har sedan dess upptagit mer eller mindre hela min vakna tid. Jag tror jag har läst tjugo recept. Jag har grunnat på fonder, på bouquet de garni, på kött, på svamp, på lök, på rödvin. Det har blivit litet snurrigt. Till slut landade jag på en blandning mellan Anthony Bourdain och Juli Childs recept. Childs lagar sin i ugn på 165 grader i fyra timmar, Bourdain kör på spishällen, rakt uppochner. Bourdain kör vare sig sidfläsk eller svamp, jag kör både och. Han kör heller ingen fond, bara vin. Det är en tvååring som ska äta, så jag har begränsat vineriet till ungefär en halv flaska, och sedan en liter kalvfond.

Det har blivit ett vansinne, men det står det nu på spishällen och puttrar. Vi får se hur det blir. Recept följer!

Inga kommentarer: