torsdag 15 oktober 2009

Supervardag

Gud i brallan vad jag hoppas att ICAs nya reklamfilm bara är den första av många med den nye praktikanten. Den började gå rätt nyss, och handlar om att ICA-Stig presenterar en ny praktikant för personalen. Personalen står med gapande munnar när de till sin stora förskräckelse ser att praktikanten har - gasp - Downs syndrom! "Har ni aldrig sett en praktikant förut?" utbrister nykomlingen. En bild på personalen, som står där, helt lamslagna av förvåning. Och så tar filmen slut.

Det känns verkligen inte okej. Verkligen inte. Inte ens om nästa film skulle handla om hur den nye praktikanten jobbar brallan av ICA-Ulf är det okej. Det enda sättet som de kan rädda det här nu är om

1) det visar sig att personalen blir bestört på grund av att praktikanten har gnallgula brallor
2) det visar sig att personalen blir bestört på grund av att praktikanten är ett gammalt ligg till Ulf
3) praktikanten drar fram en hagelbrakare och skjuter sönder hela butiken och sedan tar över alla ICAs reklamfilmer från och med nu.

De kan däremot inte lösa det här genom att i följande filmer

1) visa vilken duktig arbetare praktikanten är
2) visa hur praktikanten snabbt blir "en i gänget"

3 kommentarer:

Julia sa...

Jag läste på Heja Abbe att det är en i en serie, och en del i deras satsning där funktionsnedsatta ska få sysselsättning i ICA-butiker.

Vet inte riktigt hur jag ställer mig till varken det ena eller det andra, men jag måste erkänna att repliken "har ni aldrig sett en praktikant förut" fick mig att fnissa.

Nasse sa...

Något satte sig på tvären i min hals när jag såg den där. Det kändes som de försökte göra något "nytt" men det blev bara jättekonstigt. Jag hoppas att det är en annan twist på historien än att han har downs, annars blir jag sjukt besviken.

eff sa...

Del två
Del tre

Jag tycker det är lite mer åt hagelgevärshållet än något annat.