onsdag 6 januari 2010

Anthony Bourdain's Slow Roasted Pork Ribs of Isolation and Frustration


Min pappa kom runt klockan sex. Jag unnade honom att vila och umgås med sitt barnbarn ett par timmar innan han jagade iväg efter nytt bilbatteri till mig. Vi beslöt att det var dumt att hålla på att kabla var och varannan dag, och helt enkelt byta ut det gamla batteriet, som vid det här laget måste vara runt sex år i alla fall.

Så fram och tillbaka till Alby för att ladda upp, sedan iväg till affären för att handla middag. Klockan var då kvart i sju. Egentligen alldeles för sent för att sätta igång med långkok, men Gud vad jag sett fram emot det. Och eftersom jag tillbringat större delen av dagen med att se Tony Bourdain trycka i sig kilo efter kilo av långkokt griskött kunde jag helt enkelt inte finna mig i att köpa en trött grillkyckling. Det skulle kännas som ett jävla nederlag helt enkelt, och fler nederlag under just denna dagen skulle jag helt enkelt inte palla.

Du behöver således:

1 kg tjockskuret revbensspjäll
1 burk krossade tomater
4 vitlöksklyftor
1 citron
5 plommon
3 msk Worcestershiresås
2 msk soja
2 msk crema di balsamico
1/2 gul lök
Torkad rosmarin, timjan, oregano, basilika
salt, peppar

Värm ugnen till 175 grader. Hacka lök. Kärna ur plommonen och skär dem i kvartar. Fräs löken. Ner med plommonen. Ner med Worcestershiresås, soja och crema di balsamico. Krossa vitlöken, ner med den. Fräs runt i tio minuter, slå sedan över tomaterna. Sjud en sväng till, men det är egentligen inte nödvändigt. Krydda, salta, peppra och citrona.

Klä insidan av en ugnsfast form med ugnsfolie. Placera köttet med fettsidan uppåt. Salta och peppra. Häll sedan såsen över köttet, se till att såsen täcker köttet väl. Täck sedan det hela med ugnsfolie, stoppa in köttet som om det vore en liten bebis. Eller, nja, se snarare till att det sluter tämligen tätt. Sedan skjuts in i ugnen.

Vänta i två timmar. Under tiden Kolla på när Anthony Bourdain äter en tunnbrödrulle från Maxigrillen på Medborgarplatsen med MTV-Kicki (Anthony Bourdain without Reservation s02e05).

Efter att ha väntat i två timmar låter du köttet vila i en halvtimme. Det hela blir otroligt mört, saftigt och smakrikt. Servera med ris.

Smaklig spis!

NOTERING: Det är alltså inte Bourdains recept, utan mitt. Han har enbart inspirerat mig.

Inga kommentarer: