torsdag 24 juli 2008

Flygmyrans dag

Fikar med MH och hans son på deras gård på Åsögatan och dricker latte i ett lusthus i solen. Hans fru och dotter kommer hem. Frun undrar varför vi valt att placera deras sons barnvagn (där han dessutom ligger och sover) mitt i en myrstack. Vi ser oss omtöcknat om. Det är som i en skräckfilm. Vi inser plötsligt att allt, ja precis allt, är täckt av myror, flygande såsom krypande.

MHs fru och dotter går upp till våningen för att sova middag, lillgrabben vaknar och vi spelar fotboll ett tag på gräsmattan. Sedan går vi för att köpa milkshake och glass. Går bort till lekparken mellan Folkungagatan och Tjärhovsgatan och gungar, åker rutschkana och spela mer fotboll. Varannan minut får vi torka lillgrabben ren från flygmyror. Även den gula rutschkanan är översållad. Lillgrabben säger till mig; "Killen, ta bort alla myror", och så får jag stå där och svepa med handen över rutschkanan till alla myror är bortsopade. Det är litet tufft att bli kallad "killen" av en snubbe som inte är mer än 2,5 år.

Och det är myror över allt. Det är myror på fotbollen, det är myror i barnvagnen, det är myror inannför lillkillens blågula fotbollströja. MH säger; "du har en myra på näsan", och även när den är borta måste jag hela tiden dra med handen över näsan med jämna mellanrum, det kliar, det är obehagligt. Känner mig som Short Round i Temple of Doom. Jag vänder ryggen mot MH så han kan torka bort alla insekter med sin oxpiska.

Sedan klättrar lillgrabben för egen maskin upp för repstegen till rutschkanan, vilket han aldrig gjort förut, och vi tar en bild och MH ringer frugan och berättar. Känns stort.

Vi går Tjärhovsgatan bort mot Medis. När vi passerar Kvarnen tänker jag på R. Är våra liv okompatibla? Vem är det egentligen jag släpper in? Minns en scen i Jerry Seinfelds dokumentär "Comedian" när komikern Orny Adams packad ligger på en gata och säger: "Jag har ju inte träffar henne ännu, men min blivande fru är ju därute just nu och lever sitt eget liv... Hon har ingen aning om vad som väntar henne! Stackars jävel!"

Hemma i lägenheten, på andra sidan Skånegläntan, står mitt fönster på glänt. Undrar om flygmyrorna hittat in. Det skulle vara så jävla typiskt.

1 kommentar:

Hanna sa...

Jag HATAR myror och särskilt flygmyror och därför ogillar jag flygmyrornas dag extra mycket.

Den kommer verkligen en gång varje sommar.. Tur att jag missade den!!