fredag 17 oktober 2008

By Grabthar's hammer... what a saving.

Den första november är det dags att ta fram sin inre scifigimp ur källaren igen. Det är scifimässa i Älvjsö! Det känns inte länge sedan man sist generat smög runt bland dårar i Stormtrooperkostymer eller fann sig stå öga mot öga med Anthony Daniels, men det har alltså gått ett år. Scifimässan är mest en ursäkt för samlare av memorabilia och ”collectibles” att kränga sin skit, men jag ser även charmen i det. Att stå och stirra på just den uniform som bars av Bill Paxton i Aliens. Att förfasas över alla Spider-Manprylar man aldrig skulle köpa, men innerst inne vill ha. Att stå och tumma på sina skrynkliga hundralappar och slutligen köpa ett fotografi av skådespelarna i Firefly (som man senare ramar in och ställer på bordet bredvid sängen). Jag var där med LA förra året, som först tyckte det var spännande att få vara med, men som senare blev besviken över tillställningens intellektuella nivå. Jag vet inte om han förväntat sig seminarier där Asimovs tre lagar diskuterades, eller kanske en djupgående föreläsning om Stanislav Lems ”Solaris”, eller kanske en paneldebatt om profeten Elias roll i Philip K. Dicks senare alster.

Istället fick han stå där med händerna i fickorna och bliga på hyllmeter av gammal subdvd-dynga, ljussabelreplikor och Gunnar Hansen, vars grånande kroppsmassa var där och signerade foton på Leatherface.

Men i år är Danny Trejo där. Lance Henriksen kommer (fast de sade de ju även förra året, och då var han ju tvungen att ställa in). Och Carl Weathers. Det är ju obetalbart! Han gjorde en fantastisk parodi på sig själv I Arrested Development, där han var dryg och snål och en verkligt god sportsman.

Det är sjukt att folk försörjer sig på sådant där. Anthony Daniels borde ju segla runt i schackrutiga guldvans hela dagarna och sippa på Cristal och inte stå och skaka hand med svettiga comic book guys som ställer frågor om varför bara C3P0 och inte R2D2 fick sitt minne raderat i slutet av Revenge of the Shit (Galaxy Quest är en film som perfekt fångar ångesten man ändå känner på en scifimässa – se den. Även The Simpsons s10e09).

5 kommentarer:

Anonym sa...

We love you dr steelwheels! Jag tänkte fråga om du vill gå med mig i år igen, jag har verkligen skruvat ned förväntningarna den här gången, i år kommer inte ens branbomm vara där. Föräldraledigheten har skapat ett starkt behov av att smeka min inre nörd så till den grad att jag nu blir tillfreds av vad som helst.

Men en sak jag inte förstår är hur en datoranimation ska kunna gästa mässan, det är såna saker som "puts the sci-fi in sci-fi-mässan" och gör det hela phildickian.

Tänkte oxå höra om du vet hur jag snabbt o billigt får tag på SW battlefront 1 & 2 till xbox? har kommit på att det är ett sånt spel jag skulle kunna ha tid med.

Steelwheels sa...

Jag tycker du ska gå till Game i Skrapan, det är nog närmast och bekvämast. De brukar ju ha otroligt billiga begagnade spel. Jag ber även om ursäkt för att jag sålde SW: Battlefront 2 utan att rådfråga dig.

beardonaut sa...

Jag ska dit och plåta mig med Lance i min Weyland Yutani-tee.

Steelwheels sa...

Det blir han nog glad för! Han är ju för fan Weyland himself! Vi ses där! Eller ja, vi ses ju innan dess...

Anonym sa...

Oo, frestande. Om jag inte är alltför födelsedagsbakis...