tisdag 7 oktober 2008

Gåtan Hegewall

Jag vet inte varför jag gör det, men det händer flera gånger om dagen. Jag går frivilligt in på Gamereactors hemsida och läser nyheter, bloggar och recensioner. Trots att jag vet att jag borde veta bättre och hålla mig uteslutande till typ Edge, Kotaku och Peter Ottsjö sitter jag där och läser Petter Hegewalls blogg. Petter Hegewall är en mystisk man. Han tycker om att beskriva sina känslolägen och fysiska tillstånd i liknelser, ofta ganska krystade sådana – ”hungrig som en liten ettrig bäver”, ”trött som en gnu”, etc. För att ge extra emfas till sina åsikter följer han gärna upp en mening med ett ”Faktiskt.” Eller ett ”Tyvärr.” Som empelvis: ”Kameran är ingen vidare. Tyvärr”. För ett tag sedan blev han utvald till årets spelskribent. Som jag skrattade.

Gamereactor är en gratistidning som inte urskuldar det faktum att de vänder sig till en yngre och bredare målgrupp än de flesta andra tidningar. Det dröjer ofta inte mer än några timmar efter att tidningen ställts ut i affären innan den är slut. Sådant är ju faktiskt roligt och berömvärt. Jag skulle vilja sträcka mig så långt att Gamereactor – både online och i tryck – vänder sig främst till debila och/eller mycket unga människor. Nivån på kommentarerna är mycket låga. Gamereactors brevlåda fylls varje dag till bredden av ilskna, illitterata insändare som ifrågasätter betyg eller ställer frågor om releasedatum som enkelt besvaras med en googling.

Eftersom redaktionen på Gamereactor säkert känner en viss grad av yrkesstolthet, och trots sina övergripande stilistiska brister är väldigt kunniga, måste det ibland kännas hopplöst att varje dag behöva möta den hord av pleebs som envisas läsa tidningen. Jag frågar mig ibland om tidningen skulle skrivas och utformas på ett annat sätt om redaktionen kände att deras läsare vore snäppet mer intelligenta.

Peter Hegewall skriver en blogg som jag följer. Där skriver han gärna om sin bil, sin taskiga rygg och om Ultimate Fighting. Även om spel. Ibland ger han också bevis på sin bristande smak vad gällande film och musik. Jag tycker om bloggen på något vis. Jag tycker om honom också. Däremot tycker jag inte att han är en bra skribent.

Dagens blogginlägg var häpnadsväckande. Ämnet är bra, det behandlar exakt den typen av trivialitet som jag själv ofta tänker på, men han har ju fel! Han diskuterar hur engelska titlar uttalas och visar samtidigt hur bristande engelskkunskaperna är på Gamereactor. Det är underhållning! Hegewall läxar upp sina kolleger för att de inte kan uttala ”Bros” och ”Tomb Raider” och illustrerar detta genom halvdan onomatopoesi. ”Toumb reijder” hävdar Hegewall att det ska uttalas. Det är ju naturligtvis fel. B:et är ju tyst. Det uttalas alltså ”tooomrejder”. Inget ”i” heller. Faktiskt.

Inga kommentarer: