tisdag 19 maj 2009

Svan vs. Räv

I söndags eftermiddag satt jag i solen på Kastellholmen tillsammans med ett par kompisar och tittade på turisterna och på Södermalm. För att förströ mig räknade jag synliga kyrktorn - elva - och fantiserade om att knuffa ner förbipasserande i vattnet. En svan simmade förbi. Jag vände mig till TG och frågade; "vem tror du skulle vinna i en strid mellan en svan och en räv?"

MS, som legat raklång och solat på en bänk, satte sig upp plötsligt upp och anklagade mig för att ha tramsat ner hela den sköna eftermiddagen med mina barnsliga frågor. Jag ställer ofta sådana här hypotetiska frågor; jag är fascinerad av dem. Ofta handlar det om vem som skulle vinna i närstrider - vem som skulle vinna mellan en apa med en kniv och en trebent björn, mellan en astronaut och en grottman, mellan Hitler och Morrissey, etc.

Någon dag senare berättar Julia på Facebook att hon ska intervjua Alf Svensson, och ber sina kontakter på Facebook och Twitter att ge tips på frågor hon kan ställa till honom. Jag ber henne ställa frågan om svan/räv. Litet på skoj sådär.

Hur det blev? Jodå. Efter att Julia ställt frågor om abort och partiets framtid, kommer hon slutligen fram till den kanske viktigaste och mest relevanta frågan sju minuter in i intervjun. Och Alf svarar duktigt. Riktigt duktigt.

5 kommentarer:

Veronica sa...

hahaaaa bäst!!

Sudden sa...

vadå "tramsat ner"? jag älskar dina frågor!

frågan är; vem skulle vinna i en strid mellan gammelsmurf och en sköldpadda?

Julia sa...

Jag saknar det Discovery-programmet om djur som slåss. Med experter och datorsimuleringar och käkmodeller...

Steelwheels sa...

Anna: Gammelsmurfen är ettrig och har en enorm hejaklack (som förvisso bara skriker "smurf! smurf! smurf!").

Julia: Det här är suveränt:
http://www.youtube.com/watch?v=YhtYvQOZO4U

Sofi@ sa...

jag med! jag gillar också dina frågor! och jag är så nöjd över den fantastiska historien du skapat här, med hjälp av dem!