lördag 30 maj 2009

You have made a happy man very old


Tori Amos senaste uppträdande på Tonight show visades just på nian. Drabbades av litet åldersnoja, något som annars aldrig händer mig, men jag har just upptäckt att det finns linjer i Toris ansikte - ett ansikte jag känner lika väl som mitt eget - som inte fanns där förut. Det spelar naturligtvis ingen roll, hon är fortfarande Tori och fortfarande helt sjukt enastående vacker (kanske den vackraste kvinna jag vet), men de nya vecken i hennes ansikte speglar mitt eget förfall. Varje dag märker jag hur mer och mer silver letar sig in i mina polisonger och mitt skägg, det är påtagligt och oundvikligt, och bilden av mig själv uppdateras hela tiden. De nya fårorna kring mun och näsa i mitt eget ansikte lägger jag inte märke till om jag inte anstränger mig.

Tori är inne på sitt fyrtiosjätte levnadsår. Klart det ska synas. Jag förmodar att jag lyckats projicera den 29-åriga Tori på henne fortfarande, den Tori jag lärde känna, men idag slog det mig på samma sätt som det gjorde när jag insåg att Teri Garr blivit gammal - en person som i mitt huvud fortfarande ser ut som hon gjorde i Tootsie (1982).

Jag går ut i köket och stirrar på Morrisseys ansikte på en skåpdörr. På den bilden är han 49 år gammal och han håller ett spädbarn i famnen. Jag går sedan in i sovrummet och tittar på det inramade fotot vid sängen. På den bilden är han runt 39 år gammal. Jag bär med mig ramen in i köket och stirrar. Morrissey är fortfarande en mycket stilig man (kanske den stiligaste man jag vet), men han har åldrats. Av någon anledning drar jag fram en gammal Tori-biografi, daterad 1998, och bläddrar igenom den - bilder på Tori som sexåring, som tonåring, som tjugoåring.

Jag tittar på de bilder jag tagit på min systerdotter tidigare på kvällen, där hon står och håller sin pappa i byxbenet samtidigt som hon dansar till Feists "1234" som vi lyssnat på när vi lagade middag. Jag går sedan till datorn och tittar på bilder där hon är blott 18 timmar gammal.

Jag ser på Toris uppträdande en gång till på Youtube. Jag ser mig själv i spegeln. Jag tittar på mitt körkort, utfärdat 2007. Jag tittar på mitt färdtjänstkort, utfärdat 1997.

Jag gäspar. Jag trycker på Publicera inlägg. Nu.

Inga kommentarer: