lördag 8 augusti 2009

Mr Gazpacho!

Jag vaknade upp med dessa ord på mina läppar:

"Gazpacho soup!"

Samma ord som Rimmer sade innan drivplattan överhettades och dödade alla ombord Red Dwarf. Så jag visste exakt vad jag skulle göra till förätt till kvällens grill - en läskande gazpacho!

Det är lätt! Till sex pers:

6-8 plommontomater
1 röd paprika
1 gurkjävel
1 röd lök
3 dl dagsgammalt bröd, uppblött i en msk vatten och en msk olja
1/2 röd chili
1,5 dl bra olivolja
1,5 dl rödvinsvinäger
2 vitlöksklyftor
en gnutta spiskummin
salt, peppar

Skala tomaterna (skålla dem i kokande vatten i 30 sek, så går det lätt). Tärna dem. Tärna gurkjäveln, parikan också förresten. Hacka löken. Hacka chilin och vitlök. Tärna bröd, blötlägg i en kvart, och så släng i hela skiten i en bunke. Låt stå en stund, för skojs skull. Krydda! I med oljan! I med vinägern!

Och så kör vi med mixerstaven tills soppan är slät. Kyl ner. Min soppa har hittills stått i kylen 3 timmar, men ju längre desto bättre.

Servera med krutonger och garnera kanske med en kvist koriander. Och begå inte Rimmers misstag. Han klagade på att soppan var kall, och åt den skållhet - något som han ångrade långt efter att döden inträtt.

Inga kommentarer: