tisdag 28 april 2009

Australiensare är hela världens göteborgare

Ingen får bli arg nu, allra minst du Johanna, men jag kom på en skön teori som jag vill dela med mig av. Det är naturligtvis grava generaliseringar alltihopa.

1. Glenn/Bruce-komplexet
Det finns djupt rotade fördomar om pojknamn kring båda dessa platser – i Göteborg heter alla Glenn, och i Australien heter alla Bruce.
2. Lillebrorskomplexet
Både göteborgare och australiensare hävdar att de är störst, bäst och vackrast. Träffar du en göteborgare/australiensare kan du ge dig på att de kommer påpeka var de kommer ifrån inom ett par timmar. De är också ofta benägna att snacka skit om den plats du kommer ifrån. Du kommer heller aldrig möta några andra typer av människor som är så angelägna att du också ska tycka om deras hemtrakter.
3. Goa gubbar-komplexet
Få människor tycker att de är så mysiga och putslustiga som göteborgare/australiensare. Det är också samma typ av humor – mycket ordvitsar, mycket lokal slang.
4. Skryter gärna om vad som bara kan hittas i deras hemtrakter
Göteborgarna hävdar att det Stockholms skärgård bara är piss i jämförelse med den som finns på västkusten. Avenyn! Feskekörka! Allt är bra i Göteborg, oavsett om det i realiteten är ganska dåligt. Australien har ju sina sköna stränder och sin unika fauna. Berätta för en göteborgare/australiensare att du just ätit goda räkor på en restaurang i din stad får du se vad som händer.
5. Som globetrotters
Både göteborgare och australiensare går att hitta på platser där de är allra minst önskade – såsom turistorter, reklambyråfester och utomhusfestivaler. De har en tendens att ta över dessa till 100%.

Och hur ser vi nu på göteborgare/australiensare? Vår bild av dem är att de är sköna, har bonniga dialekter och är i stort sett menlösa. Vi behöver dem. Till vad? Jag vet inte. Men vi behöver dem.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Hahaha! Underbart!
Och jag håller med dig på de allra flesta punkter faktiskt. Mitt nästa barn kommer att få heta Glenn, så är det bara.
Men om du börjar diskutera räkor eller annat göteborgs-snacks med mig så är jag inte alls med. DÄREMOT får jag, varenda gång jag påpekar att jag inte äter skaldjur eller sill, höra "Klart du måste göra, du är ju för fan från Göteborg!"
Såatte..
Ni får nästan skylla er själva lite..

Jenny sa...

De e la gött. *kunde inte låta bli ;)* /J

Steelwheels sa...

Just det Jenny, du kommer ju därifrån också... Good on ya, mate!

LAMF sa...

det smartaste jag läst på länge

Steelwheels sa...

LAMF: Tack, Sarkasmatron! Jag har fixat Wolvie-plåtar nu. 18.30 på fredag, Rigoletto. Du får naturligtvis skjuts hem så du inte blir sen. SNIKT!

Unknown sa...

genialiskt! nu känner jag ju bara en göteborgare men eftersom hon höll med dig så gör jag också det. har inte göteborgare/australiensare också mycket hår på bringan?