måndag 13 april 2009

Påskspäkning med Stieg Larsson

Jodå, fantastisk påsk, tackar som frågar. Fick ångest av min planerade solopåsk och satte mig på påskaftons eftermiddag och körde ner till landet istället. Bra initiativ. Det blev en påsk full av hundar och katter och mormödrar och fastrar och ägg och lax och lamm och bittra örter och grilldebut och vin och solbränna. Det enda smolket i glädjebägaren var att jag såg en man brinna till döds i en kraschad bil på vägen hem. Kanske det otäckaste jag sett på ricko.

Läste också Flickan som lekte med elden. Ibland var jag tvungen att gå in i köket och skrika till morsan: "Paolo Roberto?! Really?!" "Hur mycket kaffe dricker egentligen Mikael Blomkvist?" "Varför handlar hon bara mat på 7-Eleven?" "Varför skriver han av IKEA-katalogen?" "Har Stieg Larsson överhuvudtaget hört hur en annan människa pratar?" Ibland pausade jag, dunkade pannan i boken och skrek "Jag orkar inte mer!" och klassikern "But whyyyyy?!" När jag läst klart boken, som slutar med litet av en cliffhanger, torkade jag tårarna, stålsatte mig och öppnade Luftslottet som sprängdes.

Inga kommentarer: