söndag 19 april 2009

Here I come to save the day!


Det sägs att det finns lika många recept på latkes som det finns judiska mödrar, och det är inte helt fel. Min mamma gjorde dem till mig när jag var hemma sjuk, och jag gör dem när allt jag har i huset är potatis och ägg. Min variant är litet av en bastard, då jag sällan använder vare sig mjöl eller lök.

Du behöver (2 pers)

4 stora fasta potatisar
1 ägg
salt
peppar
timjan, rosmarin

Riv potatisen grovt. Lägg i en bunke och salta - jag kör flingsalt. Vänta i tio munter så vattnet hinner lämna potatisen. Pressa det sista av vattnet ur potatisen i en sil eller durkslag. Skaka om. Lägg tillbaka i bunken och knäck i ett ägg. Peppra. Det är här jag smular i rosmarin och timjan.

Rör om ordentligt.

Värm en stor stekpanna på tämligen hög värme; om din spis går till 12, kör på 9. I med ganska mycket olja, jag kör jordnöt, men det funkar med annan mild olja. Olivolja går helt bort, potatisen ska i det närmaste friteras och det kan man inte göra i olivolja.

Smält en klick smör i oljan för smakens skull.

Klicka i smeten i fyra plättar och platta ut dem tills de är snäppet under en centimeter i tjocklek. Stek dem sedan frasiga - när kanterna börjar bli gyllenbruna är det dags att vända dem en första gång. Jag vänder dem ungefär fyra gånger. Gyllenbruna och frasiga ska de vara. Den brukar ta ungefär 12-15 minuter.

Jag äter latkes helt utan tillbehör. Om man vill förvandla dem till raggmunkar kan man naturligtvis äta dem med bacon. Funkar också som tillbehör till kötträtter.

Har ingen bild, eftersom jag redan ätit upp dem, men här är en skön bildlänk.

2 kommentarer:

Julia sa...

Du kan ju gissa om jag lite självgott funderade på hur många förutom jag som gjorde kopplingen innehåll-rubrik-bild...

Steelwheels sa...

Det är klart du gjorde! Det är ju sådant som gör dig till dig! [Smileyface]