fredag 24 juli 2009

The quiet American


Läste om Garfield minus Garfield för ett tag sedan, men har inte kommit mig för att läsa den förrän idag. Det har fått mig att må sjukt dåligt. Det är fantastiskt bra, men det var länge sedan jag drabbades så hårt av någonting över huvud taget.

Dan Walsh har förvanskat Jim Davis' populära seriestripp och fyllt den med mening genom att belysa Jons livs brist på exakt detta. Genom att ta bort Gustaf.

Men nog om det! Jag ska bjuda KB på middag idag, och frågade henne vad hon ville äta. Kyckling och senap, blev svaret. Jag satte mig ner och ljög ihop det här receptet rakt upp och ner.

Du behöver:
4 majskycklingfiléer
1 msk fransk senap
2 msk grovkorning senap (jag kör på Månkarbo, eftersom den är bäst)
3 msk flytande honung
Rosmarin
Salt
Peppar
1 röd chilifrukt
Persilja efter smak
(citron)

Smeta ihop senap och honung, salta, peppra och örta (?) glazen. Ner med litet citronsaft om du vill. Varför inte liksom. Hacka i litet röd chili.

Lägg filéerna i en ugnsfast form och pensla över smeten. Låt dra under plastfolie i kylskåp i en halvtimme eller nåt. Sedan i ugnen på 175 grader i typ 30-40 minuter, beroende på filéernas storlek.

Servera med ugnstekt småpotatis på rucolabädd.

Sauce:
3 dl kantareller (förvällda)
2 dl grädde
1 msk mild senap

Stek upp svampen tills det knäpper i den. Salta och peppra. Kanske litet persilja? I med grädden. Smiska runt!

Servera!

Inga kommentarer: