söndag 26 juli 2009

Stand together, die alone

San Diego Comic-Con pågår ju för brinnande livet just nu. Varje år känner jag en gränslös avund mot de som faktiskt har möjlighet att bevista detta spektakel, detta Mecka för nördar, detta mammons tempel, denna guldkalv. Samlas kring bronsbystar av Gollum, posera brevid Clone Troopers i Lego och klä ut sig till sin favoritkaraktär i Battlestar Galactica. Eller ja, de riktigt nördiga nördarna kan jag leva utan. Den sura doften av fiaskosvett och Cheetos. Det är snarare debatterna och panelerna man vill åt, och de är i regel helt jävla fullknökade, och folk brukar få tälta i dagar utanför för att få plats.

Så därför är det bättre att uppleva det på håll, men ändå få, så att säga, pilla russinen ur kakan. Lostpanelen var det som var av störst intresse för mig år, om man bortser från James Camerons avatarpanel. Ungefär fyrtio minuter av Lostpanelen ligger på Youtube i mycket god kvalitet. Bortklippt är de avsnitt där showrunnerserna (eh) Damon Lindelof och Carlton Cuse visar copyrightat material, men kvar är bland annat frågestunden och gästerna – Josh Holloway! Michael Emerson! Jorge Garcia! Nestor Carbonell! Dominic fucking Monaghan! Och publikens jubel. En efter en stiger de fram till mikrofonen, supernördarna med deras frågor. Comic book guys som jag.

Och jag känner en underlig kärlek till dem alla, en riktig förbrödring. För dem är Lost viktigt. För vissa av dem är det deras livsluft. De avgudar Lindelof och Cuse, de älskar dem för gåtorna, för intrigerna, för förvirringen, samtidigt som de även hatar dem.

En dunderfet man med krusigt brunt hår och enorma lammkotlettpolisonger kliver upp med tårar i ögonen och tackar Jorge Garcia för att han porträtterar en karaktär som de kan identifiera sig med. Det klumpar sig i bröstet på mig.

Skådespelarna lattjar och gnabbas med varandra på scenen, Cuse och Lindelof sitter och myser, betraktar det vansinne de skapat. För fem år sedan satt de där för första gången och visade pilotavsnittet. Nu sitter de och besvarar frågor om vad som kommer bli den sista säsongen. Det stort. Det känns sorgligt. Jag är en av de som väntar. En av de som längtar. Om jag hade varit på plats hade jag varit den som applåderat mest innerligt.

4 kommentarer:

beardonaut sa...

Om allt vill sig väl ska jag försöka gå på Comic-Con nästa år. Om allt vill sig väl.

Själv gjorde jag slut med Lost halvvägs in i säsong två. Ska bli mycket intressant att höra om de besvarar alla frågetecken.

Julia sa...

Jag har ju bott i San Diego och varit där sommartid och hälsat på och alltid missat det med mellan en vecka och EN DAG för att jag åkt till Sverige istället då.

Steelwheels sa...

Beardo: Bara de frågetecken som Cuse och Lindelof tycker är vesäntliga kommer besvaras.

Julia: Jag vet, hade tänkt fråga dig om du varit där någon gång. Trist att du inte hade varit det. Men brukar det märkas innan att staden fylls av nördar?

Julia sa...

Inte så jag tänkte på det, men jag hängde ju mest ned nördar själv. Och på ganska begränsade områden.