tisdag 5 juni 2007

It covers the hillside





Nu är det sommarfest med byrån! Ut i det gröna med oömma kläder. Förra året vart det fotboll i Humlegården, i år var det discgolf i Tantolunden. Tantolunden är kuperad. Minst sagt. Jag kan inte kasta frisbee. You do the math. Jag tillbringade större delen av tiden med att dra mig upp för/bli uppdragen för branta backar, medan jag tittade på när mina kolleger spelade golf med frisbees. Det hela var ganska roligt, på det sättet det var roligt att följa med när min högstadieklass hade friluftsdagar. Att sitta vid sidan om och titta på har ju genom hela mitt liv varit litet av ett tema, oavsett om det gäller friluftsdagar eller utvecklingen av det verkliga livet i stort, så man kan säga att jag är rätt van. AD:n som planerat det hela, en man i femtioårsåldern men med dock betydligt yngre framtoning, kom ibland bort och gav mig en kram och erbjöd mig öl och undrade hur det var. Det var snällt av honom. Jag njöt litet av att spela martyr och satt mest och tänkte på annat.

(Alla skämt om att jag borde skaffa terränghjul eller en liten elmotor eller dubbdäck betackar jag mig dock för. Jag har hört dem förut, om man säger så).

Vi blev klara rätt snabbt och vinnaren korades, vi drack litet öl och vin och funderade på hur vi skulle spendera de kommande timmarna innan vi skulle till våra bokade restaurangbord. Beslutet om frisbeefotboll fattades, och då tyckte jag att jag lika gärna kunde få gå hem och duscha, så det gjorde jag. Det tog ungefär tio minuter att gå hem och nu ska jag snygga till mig litet, spola av damm, svett och blod (skadade mig litet i en av backarna i Tanto, men det är ingen fara) innan jag släntrar iväg för att träffa kollegerna utanför restaurangen. Det är ungefär en timme till dess. Jag ska ta det litet lugnt här hemma en stund. Idag känns det som sommar. Och semestern kan inte komma snabbt nog. Kunde känna doften av hav medan jag körde från kund till stan tidigare. Det var nog bara inbillning. Men jag vet hur Nordsjön doftar. Och det var den doften jag kände. Om prick tre veckor sitter jag på soldäck, mellan Norge och England. Då är doften på riktigt.

Inga kommentarer: