lördag 9 juni 2007

Tigerräkor



Var ute i solen hela dagen och blev sugen på något kryddstarkt och kanske litet thailändskt. Bestämde mig för att strunta i den planerade grillningen och gå loss på litet tigerräkor istället. Gårdagkvällens t-bensstek gjorde sig dessutom fortfarande påmind.

Hackade således thaibasilika och färsk koriander rätt grovt, därefter finhackades två vitlöksklyftor och en röd vanlig svennechili. Strimlade sedan ingefära. Hettade upp olja i en stor stekpanna, och lät en tesked röd currypasta värmas upp tillsammans med oljan. Sedan i med tigerräkorna, kanske 400 gram. Stekte dem snabbt på båda sidorna, bara nog för att skalen skulle hinna ändra färg från grått till rosa, det tog någon minut. Skvätte över litet fisksås, som mest fräste bort, men som ändå hann ge litet smak och sälta till räkorna. Sedan i med örterna, vitlöken och ingefäran. Rörde om ordentligt. Lät steka i fem minuter innan jag pressade över saften av en halv lime. Hällde över räkorna på en djup tallrik. Gick ut och satte mig på altanen, öppnade en öl. Perfekt. Man behöver något kryddstarkt när det är så varmt. Fråga mig inte varför.

Nu missade jag just samtal från SL. Hon vill nog skälla på mig för att jag bangade Debaser.

Inga kommentarer: