tisdag 19 juni 2007

Take me back to dear old Blighty

Snavade in på växlingskontoret på lunchen och skaffade mig £250 (det här var innan jag fick bekräftat att lönen inte kommer förrän på måndag, men hej - vad ska jag med svenska pengar till) i den händelse att jag vill tjacka på mig en massa grejer i England. Det här är en pavlovsk reaktion från 1989, då pundet stod lågt och köpfilmsutbudet i Sverige bestod av Repmånad, Strul och diverse läromdel. Då gällde det att plocka ihop kassar och åter kassar med VHS-kassetter. Min första vända i England, som gjordes när jag var tolv, resulterade i att min i dagsläget icke föraktliga filmsamling påbörjades, med klassiker som Lethal Weapon, Willy Wonka & The Chocolate Factory, och InnerSpace. Under de följande sju-åtta resorna byggdes filmsamlingen upp vidare. Jag besökte också en hel del seriebutiker, bland annat den legendariska affären Forbidden Planet på New Oxford Street, och spenderade väl åtskilliga pund i arkadhallarna.

Idag är det åtta år senast jag var i England, och något säger mig att det är väldigt få saker som finns där som inte finns här, eller till beställning på det där Internätet jag läst så mycket om. Jag kommer hålla utkik efter bra pris på boxar som Black Books, Spaced, Buffy The Vampire Slayer och Monty Python (note to self: Skriv lista), men annars ska jag ligga lågt. Det kanske är väl optimistiskt att mina £250 ska räcka i två veckor, men jag ska banne mig försöka.

Om någon vill råna mig bör det ske nu. Jag bär med mig en respektingivande gangstarulle bestående av sedlar i små valörer.

Om en vecka står jag förmodligen och blänger på någon predikstol i en katedral i norra England. Det känns faktiskt litet overkligt. Min resfeber har antagit enorma proportioner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha en trevlig resa! (Och jag har skaffat mig ytterligare en blogg, som kanske är lite trevligare/roligare/mer intressant än den första.
Kram Hanna