lördag 1 november 2008

Please tread gently

Det är i princip bara jag och fem personer till som orkar engagera sig i Leona Naess. Hon gör väldigt behaglig, om kanske litet väl mesig gitarrpop. Etc. Mest är hon känd för singeln "Charm Attack" (2000), men även "Ballerina", som var med på många tonårsseriesoundtrack runt 2004.

Hon släppte tre album mellan 2000 och 2004, och jobbade med storheter som Ethan Johns och Ryan Adams, och turnerade bland annat tillsammans med Badly Drawn Boy.
Sedan ramlade hennes pappa av ett berg, och då brast det för henne. Hon droppades från sitt skivbolag, sparkade sin manager och flyttade hem till sin svenska mamma i London. Hon spelade in material tillräckligt för tretton skivor, men det var inte förrän i september som hennes nya "Thirteens"" kom ut - ett urval av allt det nya materialet. Under de tysta åren har Leona fortsatt uppdatera sin Myspace, där sådana som jag regelbundet fick gå in och vittja för att över huvud taget få reda på om hon fortfarande var aktiv. Ibland belönades vi med ett par nya låtar.

Vissa artister, filmer och böcker blir till favoriter utan att man tycker att de är bäst. Min favoritfilm är kanske inte den bästa film jag har sett, men däremot är det den film jag ser om jag är i akut behov att piggas upp. Samma sak är det med Leona. Kanske inte den bästa - hon är ljusår efter Tori, Cat Power, Feist och de donnorna - men definitivt en favorit.

Inga kommentarer: