lördag 29 november 2008

Lugn och fin i Northrend

Träffar en WoW:are på en fest för någon vecka sedan. Jag har inte träffat så många WoW:are förut. Jag menar, det syns ju inte på de flesta, och många spelar WoW i lönndom, men det känns litet som ha sprungit på en medlem av någon sällsynt afrikansk folkstam. "Vad sysslar du med då?" "Jag är masaj."

Nu finns det väl runt tio miljoner WoW:are i världen. Det är, efter mina beräkningar, rätt många. Jag försökte just googla fram hur många det är som dingat 80 nu efter Lich King-släppet, men jag fick inte fram den siffran. En del dingade åttio redan efter typ 36 timmar. Det är rätt bra grindat. Det är också dåligt spelat. WoW-killen, vars efternamn otroligt nog är Dingvall, upprörs med rätta över det sättet att spela. Att spela sådär hetsigt tar bort mycket av spelupplevelsen, menar han. Det finns gillen som bara maratonkör, liksom bara tokgrindar. Vad fan är poängen med det? Det finns konsolspelare som är likadana. Som rusar rakt igenom Fallout 3, till exempel, vad fan är det för roligt med det? Hoppa över alla dialogscener för att hinna först. På Dingvalls server tar de flesta det lugnt och fint. De spelar för att det är roligt. Att dinga är inte i sig själv målet. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: Folk som tävlingsspelar är ofta tävlingsmänniskor som saknar de fysiska förutsättningarna att delta i organiserad sport.

Hela jävla poängen med WoW, vad jag kan se, är att utvecklas och upptäcka, att samarbeta och strategera. Vill du kuta rakt igenom? Spela Doom dårå, era jävlar.

Förresten, alla ska kolla på The Guild. Inte bara för WoW:are. Jätteroligt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

The Guild: OLD. Länkade jag till för skiiiitlänge sen. =

Dessutom har du en apostrof i länken som inte behövs.

Steelwheels sa...

Tack! Borttages.

Steelwheels sa...

Erkänner att jag var sen med The Guild... Upptäckte't inte förrän i somras i anslutning till Felicia Days medverkan i Dr Horrible.

beardonaut sa...

Antar att du avslutat The Road? Kommentarer?

Steelwheels sa...

Otroligt stark bok som egentligen inte kunde ha slutat på något annat sätt. Väldigt fin far-och-sonskildring, är svag för sådana överhuvudtaget (som t ex Road to Perdition). Hoppas de inte trycker för mycker på thriller/skräckelementen i filmatiseringen bara.

Jag vill passa på att rekommendera Heartshaped Box av Joe Hill.

Medelklassman sa...

Skönt att de hade Detektivbyrån som vinjettmusik.