tisdag 16 september 2008

Fuck you very much, Färdtjänsten

Förstoppad och hemorrojdskovig står jag vid bagagebandet i Terminal 2 och ringer till färdtjänst. Jag har nyligen landat och känner mig yr, omtumlad och frusen. Jag ber dem hämta mig utanför Terminal 2, vid Ankommande. Inga problem, får jag höra av tjejen i beställningen, den kommer halv fyra. Jag tar farväl av mina kompisar, som trycker in sig i vanliga taxibilar och virvlar hemåt. De frågar om jag ska dela taxi med dem, men jag säger att det inte är några problem, jag tar färdtjänst. Den egentliga anledningen är att jag verkligen behöver få vara för mig själv.

Så jag slår mig ner och väntar. I fyrtio minuter väntar jag. Sedan ringer jag resegarantin, som frågar om jag är på Vasaplan. ”Varför skulle jag vara på Vasaplan”, säger jag, ”jag hade ju beställt upphämtning på Arlanda.” ”Vi hämtar inte på Arlanda längre,” berättar resegarantin. ”Man måste åka till Vasaplan med Arlanda Express, där man hämtas med bil.” Jag frågar varför. De säger att de inte vet, men sådana är reglerna, så det finns ingen anledning att höja rösten. ”Det gör det visst det,” säger jag. ”Hur fan kan ni säga att ni ska komma och hämta mig vid Terminal 2 när ni egentligen inte gör det?” Resegarantin säger att det låter jättekonstigt, och jag säger att jag skiter i det här, det är förödmjukande och inte värdigt, och avbokar hela jävla färdtjänstgrejen. Det är inget synd om mig, jag kan bära mitt bagage i knäet, men tänk om jag varit ett huvud i en permobil utan assistent, som ju så många är? Jag kände en gång ett permohuve. Han hette Micke och vi var bra polare ända tills jag kallade honom för dvärgjävel när jag drog i mig ett par screwdrivers för mycket på Hard Rock Cafe (jag var sjutton bast). Han är död nu, har jag för mig.

Anyhoo.

Jag tar resväskan i knäet och slänger min man-purse över. Går ner till Arlanda Express och köper biljett. Tåget går snabbt. Jag frågar konduktören hur det funkar med färdtjänst på Arlanda Express. Hon säger att det kostar sjutti pix, och att mitt färdtjänstkonto kommer debiteras. Biljetten jag köpt kunde jag lämna tillbaka i biljettluckan på centralen för att få pengarna tillbaka. Mycket bra. Jag åker hem med tunnelbanan. Ganska bökigt. Men jag klarar det, eftersom jag är awesome. Men jag tänker på alla permohuven. Hur funkar det egentligen på Färdtjänsten? Hur tänkte de, liksom?

4 kommentarer:

Anonym sa...

De är fanimej inte kloka i hövvet! Har de dessutom inte förlagt callcentret till Estland? Jag känner mig upprörd.

beardonaut sa...

Huvudsaken här är ju att du konstaterat att du är awesome.

Men skämt åsido. Vilket skämt! Så patetiskt. Jag hade skällt snder dem.

Anonym sa...

you ARE awesome, for making it home all by yourself, good for you girl!!!;)

Anonym sa...

Hela grejen är väl att de inte tänker. Alls. Nånsin.