tisdag 9 september 2008

Past in present

Trycker en svettig kebab på Kebabkungen på Sveavägen med NP efter jobbet. Det regnar och är mörkt, trots att klockan bara är strax innan sex. Vi är båda småförkylda och genomfrusna. NP berättar att hon ska på trettioårsfest i helgen och att hon tillsammans med tre kompisar måste köpa någon slags present, men att det är oklart om en av de kompisarna kan gå på kalaset. Kompisen har bett att få vara med på presenten i alla fall. NP frågar mig hur jag ser på saken. Jag har i likhet med många ganska stor erfarenhet av de problem som kan uppstå att köpa in sig på presenter. Jag förklarar reglerna för henne.

Det finns olika krav och kriterier som måste uppfyllas om man ska kunna köpa in sig på och ta åt sig äran av en present.
1) Man måste ha som intention att närvara vid överlämningen av presenten.
2) Man måste bidra med idéer och tankar kring vad som kan vara lämpligt att överlämna
3) Man måste kunna betala sin del inom loppet av två (2) veckor efter det att presenten inhandlats

Om man inte kan närvara vid överlämningen av presenten är dessa skäl giltiga:
1) Sjukdom/död av den egna personen
2) Vård av barn, förälder, syskon eller mor- eller farförälder man har en nära relation till
3) Ett oförutsett problem har plötsligt uppstått, och man måste ta tag i det genast
4) En oförutsedd lösning på ett problem har plötsligt uppstått, och man måste ta tillfället i akt
5) Allvarliga sjukdomsfall/dödsfall inom nära vänkrets
6) Man han hamnar i öppen konflikt med mottagaren av presenten efter det att presenten inköpts

Dessa skäl är inte giltiga*:
1) Man skulle ursprungligen vara vid överlämningen, men har ingen lust längre
2) Man är för bakfull för att närvara
3) Något roligare har dykt upp som man hellre vill göra
4) Man glömmer bort att man skulle närvara
5) Man orkar inte
6) Man har av en olyckshändelse dubbelbokat
7) Man ertappas med att frånvara av ett icke godtagbart skäl när man ursprungligen angett ett godtagbart skäl

NP tackar mig för mina råd och ber mig skriva ner dem så hon kan skriva ut dem och ha redo i sin kalender. Hon ber mig följa med till NK och kolla på present. Jag avböjer och går istället hem och sammanställer den här listan.

Jag har själv en lång och brokig historia av att ha brutit mot någon/alla av dessa regler. Det är litet därför jag nu sammanställt dem på det här sättet. Så att jag kan söka bot och bättring.

* Om presenten redan inköpts i god tro måste man stå för sin del i alla fall. Däremot får man inte ta åt sig äran.

1 kommentar:

beardonaut sa...

Lysande lista. Och sann. Den borde sättas som någon sorts standard.