fredag 13 februari 2009

If there was only something between us

En fredagshemkomst jag totalt missade att nämna förra veckan är mellanlandningshemkomsten. Man vet att man måste jobba i helgen, så man släpar hem datorn och uppkopplingsmanicken mot corps nätverk, och sedan kanske man dricker ett glas vin och ser senaste "Lost" medan man står vid garderoben och plockar bland trasorna.

En sådan där fredag när man inte tillåts att bara sjunka ner i djupet av soffan och stanna kvar där fram till midnatt, utan snarare tar en till dusch, exfolierar sig, återfuktar sig, rakar sig, kammar sig.

Ikväll ska jag hem på middag hos FO och hans hustru, och jag misstänker att det kommer uppstå exakt samma dynamik som den mellan Somerset, Mills och hans fru i "Se7en". Jag är den tillbakadragne ungkarlen, de är det unga paret. Vi kommer skratta åt dåliga skämt, äta en smula, lyssna på Nina Simone, och sedan, när hustrun gått och lagt sig, diskutera de seriemord som plågat vår regniga och sepiafärgade stad.

Så jag tar fram bruna ylleslacks med perfekta pressveck, en välstruken skjorta, en slips med paisleymönster. Om jag hade hängslen och ett axelhölster skulle jag bära dem. Just nu kastar jag en stilettkniv mot en darttavla och lyssnar på metronomens ihärdiga slag.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Axelhölser är alltid en hit ;). Införskaffa ett? Tack för välskrivna, underfundiga inlägg. I like. /Jenny

Anonym sa...

Varför har du inga hängslen?

beardonaut sa...

Fantastiskt skrivet. Väl använda Se7en-referenser.