söndag 15 april 2007

Irro

Vaknar upp och känner genast en stark irritation. Det bottnar förmodligen i flera saker, däribland en fördröjd reaktion på ett dagen innan blatant bevis på en väns bristande kommunikationsförmåga. Det är dessutom kallt i sovrummet, och jag är fortfarande övermätt efter gårdagkvällens biffochbea-utsvävning. Jag inser också att den stundande söndagen inte kommer ge något som helst utrymme till att se ”Hot Fuzz”. Dessutom, märker jag, är klockan bara kvart i sex.

Idag har jag en aktivitet inbokad som borde vara vigd åt kvällen, men som i det här fallet är planerad till eftermiddagen. Mormor bastar 87, vilket naturligtvis är helt klart värt att fira. Hon bjuckar på middag klockan fem, förmodligen en drink och presentöppning innan, därefter hoppas jag på hennes goda kycklingpaj. Men herregud. Jag ska möta upp min familj i barndomshemmet halv fem. Det betyder att halva jävla dagen går bort. Å andra sidan, inser jag nu, är det i skrivande stund exakt åtta timmar till dess. Jag hinner med en hel del. Kanske inte ”Hot Fuzz”. Den går förvisso klockan 13, men inte vill jag offra en dag i solen för att gå på bio. Jag kan fortfarande se Nick Frosts knubbiga ansikte le framför mig när jag tänker på löftet jag gav honom på Pet Sounds Bar för några veckor sedan. ”Jag lovar att gå och se ”Hot Fuzz” direkt när den kommer”. ”Gör du?” Frost kisar och blottar de stora framtänderna. ”Det behövs verkligen”. Går filmen dåligt? Det visste jag inte, tänkte jag. ”Jag kan se den flera gånger”, säger jag, och har verkligen lagt i högsta växeln på lismandet.

Men det blir nog inte idag, Mr. Frost. Det blir kanske imorgon. Men jag ska fan gå själv. Precis som jag ska gå och se ”Spider-Man 3” ensam. Jag vill inte ha med mig något jävla neggo som gnäller på än det ena, än det andra. Jag vill bara se filmen, ta den för vad den är och gå hem nöjd. Punkt slut.

Presenter till mormor: En påse praliner från Chokladfabriken. En flaska gott vin. Samma vin jag drack själv häromveckan.

Nu sitter jag i solen på altanen och har läst hela jämrans DN från pärm till pärm, utom sporten, och jag ska fan bli solbränd idag och kanske ta en biltur också, ja jävlar.

Irriterad. Så jävla irriterad. Kommer irritationen släppa om jag ser ”Hot Fuzz” klockan 13? Jag hoppas det.

Inga kommentarer: