torsdag 26 april 2007

"Drive" får punktering (vilken Dagens Media-rubbe...)

*** Men först litet "Lost"-spoilers ***

Kollade på "Lost" imorse innan jag gick till jobbet, eftersom jag insåg att jag nog kommer bli kvar på Spelgalan så pass länge att jag inte skulle hinna kolla på det innan jag var tvungen att gå och lägga mig. Och det som vi alla väntat på inträffade. Den stora gamechangern.

Tror jag.

Det har ryktats ett tag om det skulle framkomma ny information så unik, så omvälvande, att det skulle skaka "Lost" och hur vi ser på det i dess grundvalar. Och nu kom den. Eller? Finns det mer?

Just nu känner jag mig litet kluven inför det, vad innebär egentligen den nya siutaionen för de överlevande? I praktiken ingenting. Det enda som vi egentligen fått reda på är att det vi trodde var rätt egentligen var fel.

Men så finns det ju det där med källkritik. Informationen förmedlades av en karaktär vars existens på ön, och den personen överhuvudtaget kom dit, är ytterst suspekt. En hel del tyder på att hon är en plant, och det hon säger ska nog tas med en nypa salt. Vi får helt enkelt se. Om det skulle vara så att vad som avslöjades i det senaste avsnittet verkligen var gamechangern, är jag besviken.

Wow, vilket helt sjukt abstrakt inlägg.

Vad som docks tycks vara rätt konkret är att "Drive", som jag skrev om här, är nerlagt! Det fick jag reda på mitt under det att jag såg på senaste avsnittet, och jag övervägde för en stund att helt enkelt sluta titta. Men det gjorde jag inte. Nu får det gå som det går, Fox kommer köra Houserepriser fram till slutet av maj, och sänder sedan de två återstående avsnittet. Good night and good luck, Tim Minear. Han har det inte så lätt han, Tim Minear. Andra shower han står bakom som gått en för tidig död till mötes: "Firefly". "Wonderfalls". "The Inside". Det är bara att kämpa på.

Vad som hände i "Lost" kan ni läsa i kommentaren till det här inlägget.

1 kommentar:

Steelwheels sa...

** SPOILERS EXTRAVAGANZA **

I förra veckans avsnitt damp det ner en tjej från en förmodat kraschad helikopter. Desmond hade sett detta i en vision, och trodde i sin enfald att det var penny. Han satte av genom skogen tillsammans med Hurley, Jin och Charlie, som han sett omkomma i visionen. Desmond var till en början mer än villig att skicka Charlie i döden om detta innebar att det skulle bli Penny from heaven.

Men i alla fall. I sista stund räddar Desmond Charlie. Om det på något sätt bidrar till att det inte är Penny som landat på ön kan vi i dagsläget bara spekulera i.

I dagens avsnitt kommer tjejen till sans i slutminuten. Hurley berättar att de är överlevande från Oceanic flight 815, men tjejen säger att det är omöjligt. Man har hittat planet, säger hon, och det fanns inga överlevande.

Svartruta.

Huruvida det är sant eller inte vet man inte, det var många skumma grejer inblandat i den där helikopterkraschen - vad skulle ett kortdistansfordon som en helikopter göra ute på öppet hav, hur kunde piloten använda katapultstol, för sådana finns väl inte i helikoptrar, etc.

In other news: Sun blev gravid på ön. Med Jin.