torsdag 5 april 2007

Två ögon röda

Ibland går flera månader i sträck utan att jag får något uträttat utom att gå till jobbet, om ens det, men så plötsligt kommer det ett par dagar där jag får för mig att ta tag i allting samtidigt. Tisdagen var en sådan dag. Skärtorsdagen blev ännu en.

05.00: Vaknar, fastän klockan är ställd på 06.00. Går upp, kokar kaffe, surfar, ser på nytt Lost, gör mig i ordning.
07.20: Tar bilen till Sätra och lämnar bilen på reparation.
08.10 Blir hämtad av taxi som tar mig till jobbet.
11.55: Blir hämtad av taxi efter halvdag som bestått av redigering och ett möte där jag lagt fram tankar om utvecklingen av ett projekt.
12.30: Hämtar bilen i Sätra. Pungar ut med 2.500.
13.00: Pumpar rullstolen på hjälpmedelscentralen i Fruängen.
13.15: Tankar och tvättar bilen.
13.45. Åker till Globen och köper en skjorta. Träffar Pet Sounds-Stefan som gör påsk och säger att det är knökfullt på ICA. Vi önskar varandra glad påsk. Träffar sedan Rocks-Stefan som säger att jag ser trött ut och frågar om jag ska vara ledig i påsk.
13.50: Jag är helt utpumpad och trött i kroppen. Går runt litet i Globen City och vilar.
14.30: Åker in till N.o1 och lämnar igen en film om en Stasiofficer som plötsligr drabbas av mänsklighet och konstnärlig skönhet, "De andras liv", rekommenderas varmt. Hyr av någon anledning "Rent". N:o1-Emilie säger att jag ser trött ut.
15.00: Åker till Vasastan för att träffa NP.
15.30: NP sluter upp på Lars Bengtsson där jag står och suktar efter en 65" Panasonic-TV. Vi fikar på Bönor & Bakat. Killen bakom disken frågar hur det är med mig och säger att jag ser trött ut. Jag har inte varit på B&B på säkert ett halvår, men det är kul att han bryr sig. NP instämmer; jag är rödögd och ser sliten ut.
17.00: Vi kommer på att vi ska gå på systemet, och tar det som är närmast hennes lgh, i korsningen Birger Jarlsgatan/Karlavägen. Jag köper något Amarone-tjosan för 175 spänn, har druckit det förut.
17.30. Åker till Globen igen för att handla. Lammentrecôte, vildsvsinssalami, Napoli-salami, potatisgratäng, sallad, torkad karl-johan till nästa veckas presumptiva risotto. Träffar en av mammas kompisar. Hon säger att jag ser trött ut. Mormor ringer. Hon ber mig komma förbi på påskafton innan jag åker till landet, så att jag kan få mitt påskägg. Å kära, kära mormor. Men just då står jag i charken. Jag försöker förklara för henne, men hon bara pratar på. Biträdet ler överseende. Min mormor fyller 87 i år.
18.45. Kommer hem. Korkar upp vinet, äter ett par skivor salami och väntar på att entrecôten ska nå rumstemperatur. Skriver ett lågintressant blogginlägg. Lägger upp ett par räkningar för betalning. Lyssnar på Kents förra för att gnälla in påsken. "Mannen i den vita hatten" fortfarande magnifik. Vanligtvis gillar jag inte ens Kent. Trots att jag har deras fullängdare. En gång intervjuade jag Kent i radio, det var för tio år sedan. Min programledarkollega glömde presentera mig, så när jag väl skulle ställa min första min första fråga blev Harri Mänty och Jocke Berg litet förvånade. True but not necessarily interesting story, för att citera Eddie Izzard.

Jag inser förstås att det här knappast är Herkules tio stordåd, men likförbannat känns det skönt att ha tvättat bilen så att den åtminstone från utsidan är representativ, Och min färddator funkar igen.

Skål. Jag börjar fyllna till litet. Kanske borde leta reda på mina nödcigg och skriva hela kvällen.

Inga kommentarer: