fredag 20 april 2007

Hur mycket älskar jag Jeff Goldblum?


Det dyker upp TV-serie på TV-serie som jag märker att jag följer mycket på grund av huvudrollsinnehavaren. Just nu följer jag tre relativt nystartade serier där huvudrollshavarens tidigare meriter gjort att jag nu blivit indragen i deras nuvarande projekt. Jag tänker på
1) Nathan Fillion, huvrollsinnehavare i "Firefly", som nu är aktuell i high-conceptserien "Drive", som handlar om ett antal människor som ser sig tvingade att delta i ett hemligt vansinnesrace genom USA
2) Eddie Izzard, vars ståuppshower vaggar mig till sömns var natt, och som nu medverkar i habila "The Riches", som handlar om en familj tillhörande det irländska resandefolket som försöker stjäla den amerikanska drömmen genom att på olagligt sätt nästla sig in i det mondäna livet i en gated community, och
3) Jeff Goldblum, vars brokiga karriär jag följt de senaste femton tjugo åren, och som nu fått sin egen TV-serie, "Raines", i vilken han spelar en excentrisk polis som inbillar sig att mordoffren assisterar honom i hans utredningar.

Goldblums serie ter sig hittills som den svagaste, med ett ofokuserat tilltal till en odefinierad målgrupp. Den är litet för sofistikerad för de värsta "Medium"-svennebananerna, litet för kooky och mesig för "CSI"-junkiesarna, litet för ohipp för "Dexter"anhängarna. Just detta får mig att tro att den är riktad till sådana som jag - någon som är kapabel att uppskatta i stort sett allt.

Liksom "House" tycks serien dö en smula så fort huvudrollsinnehavaren inte är i bild, man bör definitivt tycka om Goldblum för att tycka om serien, likaväl som det är självklart att "House" inte skulle ha mycket att ge utan Hugh Laurie. Att hänga upp en TV-serie kring en skådespelare har sina risker, t o m "24", som i sin sjätte och senaste säsong lyckats etablera ett intresse för det övriga persongalleriet, har insett att Kiefer Sutherland allena knappast kan bära upp en serie alldels själv. "House" har till exempel på senare tid försökt få tittaren att engagera sig i vad som än försiggår mellan Cameron och Chase med blandat resultat.

Åter till "Raines", där Goldblum tillåts släppa sina manér fria, han spelar lika mycket arketypen Goldblum som Alec Baldwin spelar arketypen Alec Baldwin i "30 Rock", vilket på ett sätt fungerar bra - om man nu gillar Goldblums framtoning och allehanda skådespelartics.

Eddie Izzards "The Riches" har sviktat litet på senare tid, nu när serien är inne på sitt sjätte avsnitt. Sägas bör förstås att "The Riches", till skillnad från "Raines" och "House", även förlitar sig mycket på andra karaktärer, i det här fallet Izzards karaktärs hustru, spelad av Minnie Driver. Driver spelar här sitt livs roll, sällan har jag sett henne så bra. Izzard, som strålade i seriens tre inledande avsnitt, har på senare tid förpassats till något av en comic relief, även om jag tror att läget kan bli annorlunda längre fram.

"Drive" är så otroligt jävla high-concept att den knappt går att ta på allvar, och vad gällande Fillion spelar han åter igen en karaktär med någorlunda tvivelaktig moral som gör ungefär vad som helst för att nå det mål han har för ögonen. Fillion har, enligt upppgift från Variety, skrivit på ett femårskontrakt för Fox, TV-bolaget som lyckades fucka upp "Firefly", så jag kan bara se honom som en contract player just nu. Synd på så rara ärter. Jag tycker mycket om Fillion i "Firefly". Eller tycker jag om karaktären, kapten Mal Reynolds? Jag vet inte riktigt. Jag har beslutat mig för att fortsätta att kolla på "Drive" ett tag till.

Själv är jag övertygad om att "Raines" kommer bli nerlagd inom en snar framtid, varje avsnitt är praktiskt taget fristående, det finns hittills ingen karakärsutveckling att tala om, ingen övergripande arc att fastna i, knappt något alls utom Goldblums sköna stil.

"The Riches" har hittills både varit underhållande och ibland gripande, och har andra kvaliteter än Izzard och Driver. Om "The Riches" tillåts överleva ett tag till tror jag att den kan bli en svårdefinierad hit precis som Denis Learys "Rescue Me", som distrubueras av samma kanalbolag, FX.

Inga kommentarer: