torsdag 8 mars 2007

Sedan fikade jag och åt en biscotti

Jag har aldrig förstått folk som orkar vara passionerade för saker som CRM-stöd och affärssystem, pratat om sådant som är affärskritiskt och vikten av att lägga upp projekt på ett realistiskt sätt. Sådana får alltid något desperat i blicken, något sökande, något ämligt, som jag hoppats på att aldrig behöva se i min egen. Jag vill inte sittas och gestikulera vilt och prata om vikten av att redan från början på ett projekt ha en ”helikopterbild av hela sammanhanget”, och vikten av att få prospekt att vilja go to market. Men så blev det idag.

- Hur länge har du konsultat för företaget? frågade leverantören.
- Tio dagar.
- Oj, sade leverantören, det är fantastiskt vilket grepp du hunnit få [kring projektet]!

Jag svalde och sade något om hur det var lätt som konsult att få en objektiv överblick över projekt man aldrig varit inblandad i själv.

Sedan tog jag en klunk kaffe. Kort därefter klämde jag ur mig ytterligare en svada om vikten av att göra en bra kravspec. Alla runt bordet nickade instämmande, och jag sade; "det är naturligtvis något som vi i framtiden får sätta upp ramar för, eftersom leverans blir både mer kostnadseffektiv och av en högre kvalitativ standard på det sättet". Och alla nickade och instämde igen, och såg på mig som om de självklara floskler jag just yppat var något av det finaste de hört. Jag hade något desperat, sökande och ämligt i blicken som försvann först i trapphuset på vägen ut.

Inga kommentarer: