lördag 17 januari 2009

Den kreativa processen, eller Hur man skriver en krönika

En oroväckande stor del av er som läser detta är skrivande människor. Ni är journalister, reklamare, webbare, författare, akademiker. Andra av er håller på med skrivande vid sidan om, vissa vill skriva i framtiden, resten är intresserade av popkultur. Gemensamt för er alla är att ni vet vad en deadline innebär, och hur en sådan kan drabba en.

Jag har en krönika att lämna in på måndag, så det är väl bara att sätta igång.


16.30.
Nu gäller det att samla tankar, kraft och inspiration. Lägger mig i sängen, läser klart Good Omens, dricker litet vin. Lyssnar på musik.

Herre Gud, Pet Shop Boys Introspective! Den kom ju ut 1988. Det innebär att jag lyssnat på den i snart 21 år. Och "Left to my Own Devices", ja den måste ju räknas som en av mina favoritlåtar vid det här laget. PSB måste vara den enda grupp som jag lyssnat på både vid elva och trettiotvå års ålder. Jävlar vad tiden går, ändå. Mer vin på det.



18.30
Jag har läst klart, och är nu tillräckligt samlad för att skrida till verket. Jag vet exakt vad jag ska skriva om, jag har redan stolpat upp skiten i huvdet. Men först kör vi litet Arrested Development.

Fan vad bra det är. Man blir nästan litet törstig.

Ja jösses. Hm. Design för funktionshindrade i vardagen ja. Nu har jag en idé.

Bra, nu är jag igång. Vad tyst det är. Det är lördag. Lördag kväll. Hm. "Looking for the heart of Saturday night"... Kan inte tro att den där bruden trodde att Jonathan Richman skrev orginalversionen, när det egentligen var Tom Waits! Jävla sopa! Haha! Vilka är egentligen Tom Waits tjufem bästa låtar...? Måste göra en lista.

19.30
Hungrig. Köttma, för i helvete, juleköttet jag fick av storkunden är snart utgånget. Vänta, fick en idé...

Vi tar oss en slurk på det, det har vi förtjänat nu när det går så jävla bra.

Gött! Förresten, vad har Beardonaut haft för sig idag?

20.00
Åhh hungrig. Undrar vad Henke håller på med.

Sitter och blänger, ja det kunde man väl ha anat. Tjena, förlåt att jag stör, jag håller på att skriva en krönika, ska bara fixa litet krubb.

Shit vad jobbigt. Vi tar en slurk på det.

Vänta, fick en idé!

20.30
Åhh hungrig. Kolla, OST! Herrejävlar, nu kör vi på det, Camembert och allt!

Vet du vad som skulle vara smarrigt nu, Henke?

Åh! Idé! Inspiration! Jag är ett geni, etcetera!

Åh hungrig!

20.45

20.46

Hahaha! Ja jävlar!

21.15

21.17


Och så vidare.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Hahahaha! Briljant inlägg! Fler bildboks-inlägg åt folket!

Anonym sa...

Var kommer man att kunna läsa alla dessa slutprodukten av alla dessa genialiska infall då? Nu är man ju onekligen peppad!

Anonym sa...

Men hur jag skriver... Erase, erase! Jag menade "läsa slutprodukten av alla dessa genialiska infall" och inget annat.

Steelwheels sa...

Johanna: Detta hjärtslitande verk av förbluffande genialitet får du allt googla fram efter den 27:e. Lycka till!

Veronica sa...

Hahaa men det måste ju blivit en helt lysande krönika!
mmm Psb tröttnar man aldrig på, påminner om ungdomens dagar =P

Jenny sa...

Tack för kvällens garv (efter att ha brottats med en deadline i flera dagar. Såklart.)! /J