söndag 4 januari 2009

Everybody thought the lamb was the cheese

Jag kan laga mat. Jag förstår hur mat fungerar, hur smaker funkar tillsammans, och hur länge ingredienser ska tillredas. Men ibland går det helt åt hellebölle. En snabb gryta på salsiccia, bönor och sidfläsk med timjan, oregano, vitlök och citron. Litet ankfett. Hur svårt ska det vara, liksom? Det slutade som en äcklig gegga med segt fläsk, hård korv och mosiga bönor, som dessutom var helt förstörd av citron. Jag grät blod. Jag skyller på Gösta Ekman. De visade Morrhår och ärtor på TV4 Film, och den erbjöd så mycket nostalgi att jag helt tappade kontrollen.

"Rimmer, proper dumplings, when they're properly cooked to perfection, proper dumplings should not bounce!"

Som straff, bot och bättring blir det ordentligt tillagad chili imorgon. Högrev kokt i Carnegie porter över sakta eld. Men fram till dess är mitt självförtroende stukat. Jag kommer säker fucka upp chilin också.

Inga kommentarer: