söndag 29 mars 2009

I'm not going to sleep with her just for the halibut


Jaha, det här blev ju suddigare än man hade kunnat hoppas. För sent nu, det här alternativet är bättre än att plåta det som nu ligger i min mage.

Efter att ha vaknat alldeles försent ligger du i soffan och ser fyra avsnitt av Mad Men. Sedan åker du och tittar på Andreas Gurskys tråkiga semesterbilder på Moderna Museet. När det skymmer åker du hem längs med Skeppsbron och lagar hälleflundra, till bredden full av den besvikelse man bara känner när man sett en intetsägande fotoutställning.

Du behöver, 2 pers:
600-650 gram hällefilé
En rejäl näve räkor

Sås:
75 gram smör
1 dl vitt vin
dill
citron

Garnering:
gräslök
dill

Tillbehör:
Småpotatis
1 knippe sparris

Koka upp potatisen. Jag körde småpotatis, för det känns krogigt. De har ofta en väldigt fin gul färg också. Koka upp vatten till sparris. Skala räkorna.

Bryn smör i en stor stekpanna. Dela filén i två bitar. Den ena biten blir tjockare än den andra, men man får slåss om vem som får vilken. Stek fisken tre minuter på varje sida på medelhög värme. Flingsalta. Vitpeppra.

Skär av roten på sparrisarna. Koka resten i två minuter i stormkokande saltat vatten. Ta sedan av från spisen och häll på kallt vatten. Låt stå i fem minuter.

Smält smör i en liten kastrull. Häll i vin och låt sjuda upp. I med dill och gräslök, kanske en skvätt citron, men var försiktig. Salta och peppra.

Lägg upp. Strö räkorna kring fisken eller lägg i en skön hög, jag bryr mig inte. Höll över såsen. Strö hackad gräslök och dill över. Lägg sparris litet här och var.
Och så potatisen på det! Fyfan vad gott!

Ät det hela framför Mad Men säsong 2, tidrapportera de arbetsdagar du glömt av och invänta måndagen.

Smaklig spis!

2 kommentarer:

TG sa...

jag kunde ha varnat dig.. tråkiga semesterbilder var exakt vad jag tänkte när jag såg Gursky-utställningen.

Steelwheels sa...

Du varnade mig, men jag vägrade lyssna.