torsdag 26 mars 2009

René Descartes was a drunken fart


"Vanföreställd glädje är ofta mer värd än äkta sorg", är det möjligt att jag tänker när jag kliver ut på Västgötagränd efter att ha handlat mat och vin på Söderhallarna. Jag ska ha fredagstorsdag, för idag är ingen vanlig dag.

När jag var liten fick jag alltid bestämma vad vi skulle äta på just den här dagen (i regel kyckling och ris, än idag min favoriträtt). Jag fick en present; en Star Wars-gubbe, eller ett Tintinalbum. Det var som en extra födelsedag. Idag är min ankomstdag.

En dag om året tillåter jag mig att tänka tanken att jag egentligen skulle ha varit död, vilket är exakt det som driver mig till att kompromisslöst göra det jag vill göra i den utsträckning det nu är möjligt, anledningen till att jag måste - MÅSTE - få utrymme att vara den jag vill vara.

En dag om året där jag tvingar mig själv att inse hur lyckligt lottad jag är att jag kan sitta här med en biff i magen och vin i glaset och Foo Fighters i spellistan och Mad Men-boxen i DVD:n, istället för att ha lagts i en namnlös grav på en överväxt katolsk kyrkogård bakom ett förfallet barnhem.

Mamma SMS:ar och skriver något tårögt och storvulet, det var ju idag för trettiotvå år sedan hon först såg mig. Det var idag hennes liv påtagligt styrdes in på en ny bana. Det var på det här datumet som hon för trettiotvå år sedan blev mamma.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Min mor och bror ringer varandra varje år på dagen de kom till Sverige. Jag brukar också ringa och, inte gratulera för det låter konstigt, men uppmärksamma.

Anonym sa...

alve har gungat.
han insisterade på att jag skulle skriva till dig och informera. han sitter i mitt knä och vi tittar på din bäbibild. cutie!

Steelwheels sa...

Vad roligt! Hälsa Alve att det är hälsosamt och stärkande att gunga! Tacka så mycket för senast och hälsa honom att han ska köpa något fint till brushan för senaste veckopengen.

Hälsa Palten också!

Steelwheels sa...

Julia: Ja, gratulera känns fånigt, men det är liksom mer; "jaa, kul att ni kunde komma hit". "jaa, kul att få vara här..."

Caroline Hainer sa...

Super! Och en så fin bild som toppar det hela! Whoa! Det här var fanimej det vackraste jag hört sen jag konfirmerades. Skämt åsido, ett fantastiskt vackert inlägg.

Julia sa...

Jamen precis! "Eh, grattis för att du fick komma till ett civiliserat land med oss andra!"

Plus elementet av "Tack för att jag fick födas här!" som inte heller ligger helt rätt i munnen.