måndag 7 maj 2007

Slutet för både Lost och Spider-Man, fast på olika sätt

Den här morgonen möttes jag av både goda och dåliga nyheter.

De dåliga nyheterna, som egentligen har litet goda nyheter i sig, är att Spider-Man 3 drog in en så hiskelig summa pengar att Sony nu klubbat att det blir åtminstone tre filmer till i serien. Enligt IMDb säger något rövhål på Sony: Trean appellerar till familjer på ett sätt som tvåan inte gjorde. Om Raimi hoppar av fruktar jag därför att det blir Spider-Man Forever av hela skiten. Kollade på Spider-Manleksaker häromdagen när jag letade efter en skön present till min gode vän Kniven, som lagom till 18-månadersdagen ska få sin allra första Spider-Manleksak, och det är helt galet. Man kan köpa Spider-Manbilen, Spider-Manmotorcykeln, Spider-Manplanet och så vidare. Hoppas ingen får för sig att slänga in de här grejerna i filmerna. För då hoppar jag av. Spider-Man drog in 375 miljoner dollar sammanlagt under helgen. Det är hela produktions- och marknadsföringsbudgeten plus växel på en enda helg.

De goda nyheterna är att Variety rapporterar att TV-bolaget ABC gått med på Lost-skaparna Carlton Cuse och Damon Lindelofs krav på att sätta slutdatum för Lost. Det blir tre säsonger a 16 episoder var, och beräknat slutdatum blir våren 2010. Jag tror att serien kan få ett starkt uppsving i och med detta, naturligtvis blir det mycket lättare att skriva en bra övegripande arc om man redan på förhand kan bestämma hur lång tid man har på sig att berätta historien. Jag förväntar mig tre säsonger av fokuserat berättande. Vi kan glömma att större delen av säsong tre känts väldigt splittrad.

Ser också fram emot game changern, som tydligen kommer i säsongsfinalen. Huva.

Så medan Spider-Man obönhörligen kommer gå en ovärdig Joel Schumacher/Brett Ratner-död till mötes kan man i alla fall glädja sig åt att tyglarna dras åt för Lost. Håll i hatten.

Inga kommentarer: