tisdag 5 augusti 2008

A band apart

Okej, mina små porch monkeys. Jag har tänkt mycket på det här med skurkgäng. Ärligt talat, vem skulle inte vilja ingå i ett skönt skurkgäng? Planera stötar, bränna runt med bilen, kartlägga måltavlor, kontakta överläppssvettiga hälare, stjäla ritningar och så vidare. Jag menar inte i verkligheten. Att ingå i ett kriminellt gäng i verkligheten är patetiskt. Jag pratar om skurkgäng i filmer. Det finns en uppsjö.

Helst skulle jag vilja ingå i ett skurkgäng där ledaren är hands-on, inte som Laurence Tierny i Reservoir Dogs, snarare som Danny i Ocean’s 11. I övrigt är kanske just hans skurkgäng inte så mycket att hänga i julgranen. Det består till stor del av kulturella eller etniska stereotyper (rednecks, kineser, nördar) och misslyckas oftare än de lyckas. De går alltid efter helt sjukt svåra mål också, och låter det hela bli personligt. De gömmer sig i resväskor och har roliga lösmustascher och låtsas vara filmstjärnor; det hela blir litet larvigt.

Vad gällande skurkgänget i Reservoir Dogs – ett gäng hårdnackade typer som inte känner varandra och därför inte heller känner till varandras styrkor eller svagheter. Diamantstöten blir således litet ad hoc, och det hela går ju mycket riktigt åt helvete.

Nej, hellre skurkgänget i Heat. Där snackar vi! Robert De Niro! Danny motherfucking Trejo! Tom Sizemore! Dennis Haysbert! Val Kilmer! You better recognize. Och så Kevin Gage förstås, som den oefterhärmlige Waingro, som härom sistens gjorde en volta för att ha odlat ansenliga mängder marijuana. Där har vi ett gäng med både kunskap och armkraft. De är redo att lämna allt de har och håller kärt på tre sekunder.

Ett annat skönt skurkgäng är ju det i ”The Italian Job” – helst då versionen från 1969, den från 2003 påminner för mycket om Ocean’s 11. Och hellre utför jag en kupp på egen hand än har med mig Seth Green, så mycket kan jag säga.

Men mitt favoritskurkgäng är utan tvekan det i The Usual Suspects. Det består förvisso av ett gäng halvvissna losers, men vilket galleri – den buttre irländaren, den flummige puertoricanen, den veke sladdertackan, den ettrige prickskytten, den sarkastiska Queensjuden!

Ett skurkgäng behöver också en värdig motståndare. Där ligger ju Heatgänget främst – för att jaga ner De Niros gäng sätter man emot Al Pacino, Wes Studi och Ted Levine i en helt fantastisk mustasch. Reservoir Dogs har Tim Roth, som dock inte har så mycket att sätta emot, eftersom han mest ligger på golvet och blöder, men jag ser faktiskt Chazz Palmenteri i Usual Suspects som ungefär likvärdig Pacino. Även om han blir spelad som en chump under större delen av filmen. Han är dock mycket duktig på att köra ner händerna djupt i fickorna på sina sladdriga kostymbyxor och se nervärderande på Kevin Spacey, och sådant går minsann inte obemärkt förbi.

Den tämligen tråkige fratboykomikern Dane Cook pratar om att alla killar hellre skulle vilja vara med och planera och utföra en kupp än att ha sex. Det ligger något i det (Dane Cook hävdar också att alla män också skulle vilja slåss mot en apa, och det vet jag då inte).

3 kommentarer:

Anonym sa...

du vet säkert att bande a part hade en tjej i gänget. skulle de va nåt?

Steelwheels sa...

Ja kanske. En annan tjej i ett skurkgäng är ju Angelina Jolie i Gone in 60 Seconds. Och Angelina Jolie i Hackers.

Anonym sa...

tacka vet jag jönssonligan. där snackar vi skoj på jobbet!