torsdag 21 augusti 2008

Fyra korta

Jag samlar litet grejer som inte kan broderas ut till egna inlägg.

1) Många frågar mig: ”Steelwheels, varför går du upp kvart i sex på morgonen? Är du dum i huvudet eller?” Jag brukar svara att det är nyckeln till ett framgångsrikt och lyckligt liv. Den egentliga anledningen är naturligtvis att jag vill hinna se en film eller spela ett par timmar innan jag måste göra mig i ordning och äta frukost. Jag gillar att ha fritid även innan arbetet. Att få två timmar med Mass Effect innan duschen är fantastiskt.

2) Som rullstolsburen sitter jag ju ganska lågt, i stjärthöjd kan man säga. Det innebär att jag tre eller fyra gånger om dagen är tvungen att passera genom andra människors fjärtar på stan. Eller funkar det så även för gående? Känner ni doften av andras fjärtar?

3) Jag är inte rädd för så många saker som finns på riktigt. Spindlar, ormar, krig, höga höjder, flygresor, döden – jag skrattar dem alla högt och hjärtligt i ansiktet. Däremot är jag livrädd för sjöodjur och Cthulhu (som visserligen vistas en del under vatten, men som ju ursprungligen kommer från rymden). Jag kunde inte slutföra Tomb Raider: Legend för att det dök upp ett sjöodjur, och inte lär jag kunna spela Tomb Raider: Underworld på grund av den stora bläckfisken). Jag är även rädd för art déco (finns i verkligheten). När jag var yngre tyckte jag att art déco var coolt. Sedan spelade jag BioShock. Nu kan jag inte ens gå in i trappen på jobbet utan att bli nervös – där finns bland annat marmor, takkronor, valv och schackrutigt golv. Jag kommer inte heller kunna åka till Miami.

4) Jag skälver av förväntan inför att se The Dark Knight för andra gången ikväll. Första gången överskuggades hela upplevelsen av att jag satt och tänkte ”herrejävlar, jag sitter och kollar på The Dark Knight, jag kan fanimig inte tro det, woohoo”. Den här gången förväntar jag mig en snäppet mer nyanserad och samlad upplevelse.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Kanske ditt bästa inlägg nånsin! Och jag vill också se The Dark Knight. NU!

beardonaut sa...

1. Jag går också upp vid sex. Men för att jag måste, inte för att jag vill. Hoppas få se en förändring på det inom de kommande sex månaderna.

2. Nej.

3. Cthulhu personifierar någon sorts primal rädsla också för mig. Vem kan inte vara rädd för De Gamla Gudarna? Jag har ingen relation till vare sig art déco eller BioShock.

4. Jag har sett den två gånger. Och är mycket nöjd. Nej, det räcker inte. Fascinerad. Exalterad. Jokerifierad. Hur var den för dig?