onsdag 13 augusti 2008

Pärlor för svin



Om man ska vara litet krass kan man ju misstänka att anledningen till många amerikanska handikapporganisationer protesterat mot användningen av ordet ”retard” i kommande Ben Stiller-filmen ”Tropic Thunder” helt enkelt är att deras medlemmar är för efterblivna för att förstå satir.

Så här va – om en film porträtterar användningen att ordet ”retard” och hur förståndshandikappade skildras i media, dessutom på ett väldigt tydligt ironiserande sätt, tycker jag snarare handikapporganisationerna ska vara tacksamma, och istället protestera mot filmer som skildrar kognitiva funktionshinder på ett romantiserande sätt, som t ex I Am Sam, Forrest Gump och Rain Man.

Här är ett av många exempel på hur folk piskat upp sin indignation så till den milda grad att man inte ens bryr sig om att ta reda på fakta innan man uppmanar till bojkott och allehanda dumheter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

yyyyyyyyyyyou'r welcome/thanku

Anonym sa...

jag tänkte att det var felix på bilden. jag fick titta länge för att övertyga mina hjärnhalvor om att det var ben stiller. min högra är ännu ej helt säker ska jag kanske tillägga.