fredag 8 augusti 2008

Fredagsmys

Här går man omkring och visslar och har köpt rostlock på Hötorgshallen och man ser fram emot middag med TG och står i hissen på väg upp från saluhallen, när hissen åker neråt istället för uppåt. När dörrarna öppnas står där en medelålders kille och drar igen gylfen tillsammans med en ung, ung tjej som snörvlar och är rödnäst och rättar till kortkorten och har stilettskor och en liten handväska och man förstår exakt vad som hänt där nere i garaget. Hennes hår är rufsigt och hennes smink utsmetat och hon ser så himla sliten och rädd ut, och hon torkar sig kring munnen med baksidan av handen.

De kliver in i hissen och jag trycker på knappen och de börjar prata om hur tjejen inte tycker att killen ska fortsätta köpa grejer från någon annan kille, och killen ser besvärad ut och hmm:ar och han snörar åt skärpet och tjejen rättar till kläderna och jag stirrar på min egen spegelbild.

Ett par hundra meter därifrån ska Stureplan bli ett enda stort dansgolv, och Kungsan ska bli konsertarena och i Globen har det minsann serverats gratis frukost. Allt det där är naturligtvis i sin ordning, men jag tänker inte glömma att det samtidigt sugits kuk för koks idag - precis som alla andra dagar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lovely

Anonym sa...

äckliga jävla gubbjävel. det är så synd om människan och jag önskar mig själv att jag aldrig behöver se den där tjejen i ögonen och veta vilket liv hon lever. jag är så glad att jag inte behöver se den där skitiga världen och jag SKÄMS för att jag inte vill veta mer/göra mer. realitetscheckar är överskattade. ge mig min bubbla med hundvalpar och glass.

beardonaut sa...

Jag tror stenhårt på bubblan, minus hundvalpar men med extra glass. Dock måste man ha vett nog att titta ut då och då, och se verkligheten för vad den är. Tungt när det är så här oplanerat och vedervärdigt, dock, men likväl ett nödvändigt exempel på hur världen är.

Anonym sa...

kära steelwheels, jag hade en dröm om att min syrra pratade med Emma Gray och nämnde mig och Emma ville då träffa mig och när jag fick reda på det, av misstag blev jag rädd och ville undvika Emma Gray.

vad e de för fel på mig?